April 26, 2024

Kylmän veden salaisuus

Olen usein kuullut ja lukenut, että avantouimarit eivät juuri sairastele. Rautainen terveys tulee kylmässä vedessä karaistumisesta. En usko, että olisin valmis menemään jäähän tehtyyn reikään, mutta terveysvaikutuksista olen päässyt jyvälle.

Viime aikoina olen saanut kuulua mielestäni etuoikeutettujen joukkoon ja voinut pulahtaa uima-altaaseen joka päivä.

Kylmän veden salaisuus
Pulahda veteen talvellakin

Kuulostaa fantastiselta, mutta allas on Euroopassa ja nyt on talvi. Päivälämpötilat täällä Algarvessa ovat 15-18 astetta, mutta öisin on käyty jopa 5 asteessa ja se on täkäläisittäin kylmää. Ihmiset pukeutuvat kuin Suomen talvessa toppatakkeihin, villapuseroihin ja saapikkaisiin. Olenpa bongannut jonakin aamuna koululaisilta jopa pipon, tosin samana aamuna toiset oppilaat tulivat vastaan koulu-univormuihin kuuluvissa shortseissa ja roiskeläpän pituisissa hameissa.

Karkasin itse aiheesta kauas, mutta samasta asiasta on kysymys, kylmästä uimavedestä. Vesi on hädin tuskin päälle 10 asteista ja kiertää pumpun kautta jatkuvasti, joten keskipäivän auringosta kerätty lämpö häviää taivaan tuuliin. Arvelen, että joinakin kertoina on jäänyt alle 10 asteen. Siitä huolimatta suomalainen ui vaikka jääpaloissa, kun on sen päättänyt.

Nyt tulee jutun limaisin osio. Käytyään kylmässä vedessä elimistö reagoi erikoisesti. Vaikka en sukeltaessa juo, enkä ime vettä nenän kautta pään sisään, jonkin aikaa uinnin jälkeen hengityselimet tuottavat ulos melkoisen limapaakun. Sen jälkeen olo on kuin uudestisyntyneellä. Sieraimet ja nielu tuntuvat absoluuttisen puhtailta. Jos olen ehtinyt lähteä johonkin autolla, on pakko pysähtyä ja kipata lima ojanpenkalle. Tämä tapahtuu joka kerta. Sen lisäksi tietysti iskee varsinainen virkeyspommi uinnin jälkeen, joka kestää ainakin tunnin.

Tästä päättelen, että hengityselinten puhdistuminen vaikuttaa yleiseen terveydentilaan. Kasoittain bakteereita ja mahdollisesti viruksiakin poistuu elimistöstä ja juuri sieltä, missä ne aiheuttavat helposti hengitystiesairauksia, nuhaa, köhimistä ja usein vakavampiakin sairauksia.

Jokainen ihminen on tietysti yksilö, mutta enpä usko, että kyseinen reaktio voi olla täysin tuntematon kylmässä vedessä pulikoiville.