April 27, 2024

Aikakoneella taaksepäin

Jos voisit mennä aikakoneella taaksepäin, mitä tekisit toisin? Varoittaisin itseäni huijareista. Epärehelliset ihmiset näyttävät ihan tavallisilta ihmisiltä, asianajajilta, kirjanpitäjiltä, ystävällisiltä yrittäjiltä, asiakkailta, naapureilta ja vaimokandinaateilta. Jokainen heistä on kuitenkin potentiaalinen ryöstäjä.

Estäisin itseäni tapaamasta sitä lakimiestä, joka pimitti 2000 markkaa rahaani ollessani aloittava yrittäjä alle 20-vuotiaana. Ja toinen, joka ei kirjoittanut koskaan kuittia saamastaan palkkiosta. Osaisin etsiä toiset kirjanpitäjät, jotka eivät olisi huijanneet minua. Osaisin välttää huijaria saamasta 20 000 markan arvosta tavaraa näyttämällä itsetehtyä maksukuittia. Olisin osannut etsiä parempia liikekumppaneita, jotka eivät olisi käyttäneet minua taloudellisesti hyväkseen. Laittamalla paremmat hälyttimet olisin estänyt murtovarkaudet, jotka veivät yrityksen vaikeuksiin. Olisin välttänyt myös elämäni pahimmat huijarit, jotka jättivät sopimuksesta 100 000 euroa maksamatta. Maailma on täynnä epärehellisyyttä, koulussa voitaisiin lisätä oppiaineeksi “miten aavistan huijauksen”.

Lost money