March 29, 2024

Aviokoulu

Parisuhteen lyhyt kertaus

Kassalla kuultua

Uudella kassahenkilöllä ei ole aina helppoa, jos vanha asiakas tietää talon tavat paremmin. Sattui tässä pieni välienselvittely paikallisen Lidlin kassalla Maltan saarella. Kassalla kuultua murjaisua ei voinut sulattaa, sillä se tuli yllättäen joka tavalla.

Olen ottanut kyseisen Lidlin kantapaikakseni, sillä se sattuu sijaitsemaan vastapäätä koulua, johon kävelen kaksi kertaa päivässä. Paluumatkalle voi kätevästi napata pienen määrän ostoksia, joiden rahtaamiseen ei tarvita autoa. Näin olen minimoinut auton käytön lähes nollaan. Lähinnä olen odottanut sitä sadepäivää, että pitäisi ajaa aamulla kouluun. Eipä ole sadetta näkynyt, puoleen vuoteen.

Alennustuotteita -30% ja -50%

Maitohyllyssä oli sopivasti saman päivän leimauksella olevia tölkkejä, joista aioin tehdä perunamuusia ja reilun kokoisen pannukakun. Lidlissä on tapana leimata seuraavan päivän tuotteet -30% ja saman päivän tuotteet lisälapulla, jossa komeilee -50%. Käänsin tölkit huolellisesti kassahihnalle siten, että -50% näkyy selvästi.

Maito -30%
Maito -50%

Kassalla työskenteli nuori mies, jota en ollut aiemmin nähnyt, vaikka yli puoli vuotta olin kaupassa käynyt. Poika pyöritteli tölkkiä ja käänsi takasivun -30%-lapun lukijaa kohti. Katselin epäuskoisena näyttöruutua, kun poika teki toiselle tölkille samoin. Avasin suuni, ehkä hiukan turhankin äänekkäästi, koska toisista kassajonoista päitä kääntyili. Nyt ei ollut kyseessä vahinko, vaan tietoinen valinta. Kassapoika jätti täysin huomioimatta isomman alennustarran.

-It is mistake, sanoi kassapoika, kun näytin -50% -tarralappua. Oi joi, nyt hän valitsi sanansakin täydellisen väärin. Hän alkoi neuvomaan vanhaa asiakasta, joka tiesi talon tavat paremmin kuin hän itse. Asiakkaalle, joka seuraa haukkana, vaikkakin huolettoman näköisenä jokaista ostosta. Matemaatikolle, joka ynnäilee ostokset päässään vain pitääkseen kaupassa käydessään edes muutaman aivosolun toiminnassa. Asiakkaalle, joka sattui vielä olemaan hieman kireänä sinä aamuna.

Huomautin, että tarra ei ole erehdys, jos onkin, se on hänen ongelmansa, ei minun. Jätin ystävällisesti sanomatta, että hänen palkkaamisensa kassalle töihin, oli ainoa erehdys sillä hetkellä. Vielä useampi pää kääntyi meitä kohti. Poika korjasi ostoslistaan kaksi maitoa, -50%. Tuumasi vielä, että “okay”, ikään kuin se olisi ollut joku neuvotteluratkaisu.

Keräsin ostokset kassiin ja kävelin eteiseen, jossa tarkistin kassakuitin. Sinne oli jäänyt vielä kolmaskin maitotölkki, -30%. Taas takaisin. Nyt poika painoi nappulaa saadakseen esimiehen paikalle. Kassoilla ei ole oikeutta tehdä minkäänlaisia korjauksia eikä palautuksia.

Hetken päästä saapuikin myymälän esimies. Asiallisen keskustelun päätteeksi sain ripeästi 80 sentin palautuksen. En voinut olla huomauttamatta, että kassapojan mielestä lappu oli pelkkää erehdystä. Selvittäköön välejään myöhemmin. Tänään olen taas menossa samaan Lidliin, katsotaan, onko kyseinen poika vielä siellä töissä.

Uuden työntekijän kultainen sääntö: Älä haasta riitaa asiakkaan kanssa. Jos et tiedä jotain, kutsu esimies, hän on sitä varten, että asiat selvitetään. Arvaamalla väärin, saat asiakkaan kiukkuiseksi ja esimiehesi epäilemään kykyjäsi.

PS. Kyseinen päivä taisi jäädä pojan viimeiseksi. Sen koommin ei kassalla ole häntä nähty.

Lue myös: Vinkkejä rahavirran huoltoon tavalliselle perheelle – In Via