April 16, 2024

Koulumatkat

Leland Stanford Junior University, commonly known as Stanford University or simply Stanford, is a private university located approximately 37 miles (60 kilometers) southeast of San Francisco.

Suomessa on vuosisadat ollut perinteenä, että koulumatkat hiihdetään kesät, talvet. Lapset voivat mennä uinuvassa lintukodossa omin neuvoin kouluun. Kunnes tuli ilmaiset koulukyydit. Lapsia yritetään rahdata autolla kouluun väkisin, vaikka matkalla olisi yksi suojatie tai pieni pätkä tietä ilman jalkakäytävää. Ekaluokkalaiselle ilman muuta on turvattava koulumatkat, joissa ei ole riskejä tulla yliajetuksi. Isommat osaisivat mennä omin neuvoin, jos olisi joku, joka opettaisi kävelyn jalon taidon.

Kävellen kouluun

Sitten kauhistellaan yleisesti, eikö Yhdysvalloissa voi mennä kävellen itse kouluun. Jos asuu koulun naapurissa, tietysti sinne voi kävellä, maasta riippumatta. USA:ssa yritetään ihmiset saada liikkumaan omin neuvoin: Walk & Bike to School Pienemmät oppilaat joudutaan silti saattamaan kouluun, jos säännöt näin määräävät, niin USA:ssa kuin muuallakin. Todellisuudessa vain n. 5% kouluista USA:ssa kieltää kävelyn tai pyöräilyn kouluun. Sekin sääntö on romuttumassa, sillä se on vastoin SRTS (tieturvallisuus)- ohjelmaa. Lihavoitunut kansa pitäisi saada liikkumaan hinnalla millä tahansa.

When Can Your Child Walk to School Without an Adult? Ikuinen kysymys, milloin lapsi osaa kulkea kouluun itse. Riippuu maasta, koulun sijainnista ja lapsen omatoimisuudesta, sekä tietysti koulun säännöistä.

Valtion kouluissa kuljetuksista määrää laki. Yksityiskoulujen kohdalla ongelma kärjistyy, sillä niitä on harvassa. Koulumatka voi olla jopa 20–30 km. Muutettaessa asuinpaikkaa, näillä vanhemmilla on ensimmäinen kriteeri, kuinka kaukana asunto on koulusta. Osuuko koulun puolesta järjestettävä kuljetus sinne päinkään. Harvaan asutuilla seuduilla ei osu, silloin ajetaan itse, kaksi kertaa päivässä. Jos käy tuuri, saa yhdistettyä omaan työmatkaan. Tuollainen koulu on yleensä kaukana keskustasta, maata muutama hehtaari, omat tenniskentät ja muut urheilu- ja vapaa-ajan alueet vaativat tilaa.

Yhdysvallat on turvallisuustilastoissa ikävästi huonommalla puoliskolla, joten en jättäisi siellä ikinä lasta oman onnensa nojaan. Siksi oikea koulubussi on äärimmäisen hyvä idea. Se on kuin tankki, paljon jykevämpi kulkuneuvo kuin monet muut, vahvempi kuin tavallinen linja-auto. Silti Yhdysvalloissa menehtyy yli 400 koulumatkalaista vuosittain.

Yksityiskoulujen turvatoimet

Osataan sitä muuallakin huolehtia turvallisuudesta, mutta se riippuu koulusta. Esim. Virossa ja Portugalissa (joka on muuten Islannin jälkeen Euroopan turvallisin maa) yksityiskouluihin eivät alle viidesluokkalaiset saa mennä eikä lähteä sieltä ilman tunnistettua saattajaa. Oikeasti, lapsi viedään sisälle asti ja noudetaan tietystä paikasta. Esimerkiksi Portugalin Algarvessa on lämmintä, opettaja tuo koko luokkansa koulupäivän jälkeen pihalle, lähelle ensimmäistä porttia. Kun opettaja saa katsekontaktin portin takana lasta odottavaan, tunnistettuun ja ennalta rekisteröityyn henkilöön (jos ei ole oma vanhempi), niin opettaja lähettää lapsen matkaan. Sen jälkeen kuljetaan koulualueen läpi ja poistutaan vahtimestarin silmien alla pääportista, tietysti kirjautumalla ulos elektronisesta kulunvalvonnasta.

Tavallisiin julkisiin kouluihin lapset menevät vanhempien harkinnan mukaan miten haluavat. Yksityiskouluissa on kulunvalvonta ja vartijat. Tästä seuraa mielenkiintoinen yhtälö: jos koulussa on esim. 200 tuon ikäistä oppilasta, niin joka aamu ja iltapäivä koulun parkkipaikalla käy lähes yhtä monta autoa. Ilmastouskovaiset saavat painajaisia, jos näkisivät millaisilla autoilla lapsia tuodaan yksityiskouluihin. On siellä 1–2 Teslaa hiukan pudottamassa päästöjen keskiarvoa 🙂