April 27, 2024

Junassa kuultua: seuraavana Nato

Junassa kuultua: saavumme Riihimäelle, seuraavana Nato. Naton vastustajat pitävät liittymispuheita uhkailuna: Mikä nyt taas Suomea uhkaa, että pitää alkaa sapelia kalistelemaan ja liittyä Natoon?

Koska kysymys on esitetty ikäänkuin pimeästä kammiosta, johon ei ole tihkunut minkäänlaista valoa tai tietoa ulkopuolisesta maailmasta, pitää myös vastata samoin. Suomea on pidetty rähmällään vuosikymmeniä, mutta nyt on esitetty suoranaisia uhkailuja ulkopuoliselta taholta, joten on aika etsiä apua.

Jos olet koulun pihalla se pienikokoinen hiirulainen ja sinua kohti kävelee se ilkeä, monsterin kokoinen, yläkoulua käyvä ja kolmasti luokalleen jäänyt rontti, joka käy läpsimässä milloin ketäkin, katselet varmaankin kiireesti ympärillesi, onko siellä ketään, joka voisi sinua tulla puolustamaan. Muistat samassa, että et ole halunnut kenenkään kanssa ystävystyä kovin läheiseksi. Liisa ja Minna kyllä keräsivät viimeksi silmälasiesi palaset, kun tuo monsteri ne heitti lattialle ja hyppi niiden päällä. Heitä ei näy juuri nyt, ehkä ovat käymässä vessassa. Joudut tulemaan toimeen oman kekseliäisyytesi varassa. Olet ostanut monsterille lihapiirakoita ja hommannut tupakkaa, mutta rahasi on loppu, eikä taskuissa ole mitään annettavaa. Kuulet jo mielessäsi, kuinka leukaluusi rahisee nyrkin iskeytyessä siihen. Onneksi silmälasien linssit ovat muovia, ne ehkä saadaan liitettyä uusiin kehyksiin. Suljet silmäsi ja toivot, että kaadut pehmeästi.

Jos katsotaan Nato-karttaa Euroopan tilanteesta, näkee väistämättä ristiriidan pohjoisessa. Suomi haluaisi kovasti kuulua Eurooppaan, miksi se ei sitten kuulu.