March 28, 2024

Ateismi uskontona

Olen seurannut välillä uskonnollisia keskusteluja erilaisilla foorumeilla. Uskonsotia ei ole virtuaalielämässä aikoihin näkynyt eri uskontokuntien välillä, ellei ota huomioon joitakin lahkojen eripuraisia hajoamisia. Tilanne kärjistyy usein sektorille ateismi-muu uskonto. Hassuinta näissä ateistien kannanotoissa on ollut se, että useissa tapauksissa ollaan korostuneen “huolestuneita” uskovaisten tilanteesta ja verrataan omaa oloa paremmaksi tai helpommaksi. Uskovaisten elämää pyritään kuvailemaan ahdistavaksi, heidän pitää kuulemma pelätä pienintäkin virhettä taivaspaikan menettämisen pelosta. Toisaalta se on ymmärrettävää, ateismi uskontona ei tarjoa minkäänlaista selkänojaa tai astinlautaa, jolta voisi ponnistaa. Keskustelu ei vain etene pelkällä kaiken kieltämisellä.

Kuinka tunnistat uskovaisen

Ateisteille voisin sanoa lohdutuksen sanoja, olkaa huoleti, tuo kadeht… ei kun ylenkatsomanne henkilö ei kärsi eikä pelkää, näette sen jo rauhallisista kasvoista ja katseesta, josta paistaa ilo ja luottamus, vaikka elämä olisi kuinka koetellut. Toisin kuin monella kaiken kieltäneellä tulee hätä viimeistään kuolinvuoteella, ellei alzheimer armollisesti vie viimeisenkin kyvyn ajatella, oliko hänen valintansa sittenkin väärä.

Eräs työntekijäni, nuori nainen, tuli kysymään neuvoa, kun hänen lastensa isoäiti kuoli. Mitä hän voi kertoa lapsillensa, joille mummi oli todella rakas. Kaikki uskontoon viittaava aihe oli poissuljettu, hän ilmoitti ensiksi. Sanoin:” “. Se oli siinä, mitäpä lohduttavaa lapsille voi sanoa.

Ateismi on kaikkein työläin uskonmuoto. Vain velvollisuuksia, mutta ei saa mitään vastineeksi. Jatkuvasti joudut puolustamaan kantaasi, mutta mikään voima ei kanna vaikeuksien yli. Ottamatta kantaa lopputulokseen, uskon varjolla suoritetuista ylilyönneistä huolimatta näen ateistin elämän julmana kohtalona.

Koulussa kuultua

Opettaja sanoo lapsille: lapset huutakaapa taivaaseen, Jumalaa ei ole olemassa. Hän huomaa että eräs poika on hiljaa. Miksi olet vaiti? Poika vastaa: jos siellä ei ketään ole, miksi sitte huutaisin? Ja jos taas siellä joku on niin miksi pilaisin välit hänen kanssaan? Ihmisen viisaus annetaan hänelle lapsuudessa.