April 25, 2024

Maailman paras kaalilaatikko

1960- luvun lopulla ainakin Suomessa kouluruoka oli hyvää ja maukasta, tietysti lukuunottamatta veripalttuja. Vuosikymmeniä myöhemmin halusin tehdä kaalipataa, jonka syömiseen koulussa ei ruokatunti ollut riittävän pitkä. Ruoka vei kielen mennessään. Kokeilujen kautta olen päässyt samaan lopputulokseen. Nimitin sen uudelleen: maailman paras kaalilaatikko. Valmistumista odotellessa ehtii tulla nälkä, aikaa menee puolitoista tuntia ja lisäksi laatikon pitää kypsyä uunissa tunnin. Jos riisikattila ei ole riittävän iso, ota valmiin seoksen käsittelyä varten 3 litrainen kulho.

Tarvitset kilon kaalin, mitä uudempaa satoa, sitä mehevämpi lopputulos. Naudan jauhelihaa 300-400 g. Kaksi lihaliemikuutiota, kaksi kananmunaa, kaksi ja puoli desilitraa puuroriisiä, pussillinen pakastettuja pikkuporkkanoita. Lihaliemen lisäksi tarvitaan vain siirappia, eikä mitään mausteita.

Ainesosien makuyhdistelmä on herkullinen ja olisi sääli pilata se sipulilla tai muilla voimakkailla tuoksuilla. Lopputulos on miedosti suolattu, mutta jos ei osaa syödä vähäsuolaista ruokaa, voi kukin suolata omalle lautaselleen mitä haluaa. Riisiin imeytyy litra vettä. Jos veden ottaa käänteisosmoosisuodatuksella varustetun vedenpuhdistuslaitteen kautta, lopputulos on parempi kuin kloorivettä käyttäen.

Veden käänteisosmoosisuodatus ja mineralisointi

Laita riisien keitinveteen puolikas lihaliemikuutio ja säästä puolitoista jauhelihaa varten.

Lihaliemi

Riisiä ei kannata keittää liian kuivaksi, loput vedestä imeytyy virran katkaisin jälkeen. Muutenkin lopputulos pitää olla melko vetelä uuniin laitettaessa. Jauhelihaa voi aloittaa paistamaan jo 10 minuuttia ennen riisien valmistumista. Laita loput lihaliemikuutiot kuumaan veteen pehmenemään. Vettä tarvitaan 1 dl.

Keitetty riisi

Jauhelihaa paistettaessa pannun pitää olla kuuma, mutta lihaa ei pidä polttaa.

Paistettu jauheliha

Lihan ruskistuksen jälkeen kaada lihaliemi pannuun ja lopuksi koko pannun sisältö riisien sekaan.

Jauheliha-riisiseos

Seuraavaksi leikkaa kaalit ja kuullota kaalisilppu pannulla pienen öljytilkan kera.Kilon kaalia pitää kuullottaa ainakin kolmessa erässä.

Kaali

Kaali maistuu laatikossa parhaiten silppuna, ei suikaleina.

Silputtu kaali

Kuullotettavan kaalin pinnalle voi lorauttaa siirappia.

Kaalin kuullotus

Viimeiseen pannulliseen heitetään jäiset pikkuporkkanat.

Pikkuporkkanat sekaan

Kaada lopuksi kaikki sekoitusastiaan,

Kaalilaatikkoseos

ellei kattila ollut tarpeeksi iso. Riko mukiin kaksi kananmunaa ja sekoita ne ennen kulhoon kaatoa. Lisää lopuksi reilusti siirappia, 8-10 rkl. Sekoita rauhallisesti kaikki ainesosat pohjaa myöden. Ota uunivuoka ja laita pohjalle loraus öljyä tai nokare voita. Kaada seos vuokaan tasaiseksi, pinnan voi rikkoa lusikan kärjellä kuvioiden. Jätä ainakin yksi senttimetri kiehumisvaraa reunoille.

Kaalilaatikko menossa uuniin

Laita uuniin tunniksi n.185 asteen lämpötilaan. Kannellisessa lasivuoassa pinta ei juuri ruskistu, joten viimeiset 10 minuuttia voi pitää ilman kantta. Kiertoilmauunissa joskus takareuna ruskistuu nopeammin, joten loppuvaiheessa voi vuokaa kääntää 180 astetta. Ruoka on valmista.

Valmis kaalilaatikko

Älä jätä vuokaa vartioimatta, se tyhjenee itsekseen jo ennen kuvaamista. Hyvää ruokahalua!

Kaalilaatikkoa lautasella