April 26, 2024

Kiina

Kiina:

Miksi Kiina kiehtoo ihmisiä? Siellä on 1.4 miljardia ihmistä, sen on oltava mukava paikka olla ja elää. Olettehan kaikki kuulleet sen tarinan kärpäsistä laitumella. Juuri tähän ajatukseen kompastuvat useimmat, jotka eivät ole Kiinassa käyneet. Luullaan, että kaikki ihmiset siellä ovat vain pakosta. Yhä useammalla kiinalaisella on kuitenkin hyvä elämä, työtä, ruokaa ja oma kännykkä. Jo vuosia sitten, tuntui siltä, että Kiinassa ihmiset syntyvät viiden tuuman näyttö kämmenessä.

Liikuimme Kiinassa aina kolmisin, kaksi vaaleahiuksista aikuista ja kolmas, pellavapäinen juniori. Jos käännyin kadulla nopeasti katsomaan taakseni, vähintäin viisi kännykkää sojotti meitä kohti. Kiinalaiset ovat melko ujoja ja myös kohteliaita, nenän eteen ei tulla kuvaamaan ilman lupaa. Vaaleat hiukset ovat kuitenkin kiinalaisille saavuttamaton pakkomielle ja ihailun kohde. Tästä myöhemmin lisää.

Yritysten pikkupomot ajavat BMW:llä ja ostavat taloja. Lapset yritetään saada mahdollisimman hyviin kouluihin, mutta kilpailu on hirmuinen. Korkeakoulun jälkeen voi päätyä myynti-insinööriksi tai -sihteeriksi, jos on opetellut riittävästi englantia. Koulusta lintsaavat päätyvät varmuudella tuotantopuolen jakkaralle tai tilapäisiin hanttihommiin.

Shanghain paikallisia pienyrittäjiä

jatkuu